آزمون عملکردی ششم
آزمون عملکردی ششم مراحل زیر لازم است:
۱-نوشتن هدف یادگیری
هدف یادگیری مفاهیمی است که شما تصمیم دارید دانش آموزان در ارتباط با یک یا چند درس آنها یاد بگیرند
این امر در همه آزمون های عملکردی از جمله آزمون عملکردی ششم می بایست نوشته شود.
۲- نوشتن سنجه ها
سنجه ها به ((آنچه را که در یک دانش اموز باید انجام دهد تامعلوم گردد مفهوم را یاد گرفته است))اطلاق میشود.
در پایان آزمون عملکردی ششم نوشته می شود.
۳- تعین تکلیف
تکالیف فعالیت هایی هستند که دانش آموز با مشغول شدن در آن ،
میزان درک فهم خود ازمفاهیم ویا کاربست آن ها را در موقعیت ها نشان می دهد.
تکلیف در مواقع هر گونه فعالیتی است که معلم با استفاده ازآن ،
زمینه های به روز مهارت های آموخته شده ی دانش آموز را در موقعیت ها فراهم می گرداند.
۱/۳) تکلیف عملکردی شامل :
۱)نوشتن موقعیت مساله یا سوال کلی
۲)نوشتن دستوراجرای تکلیف
۳)نوشتن موقعیت یا بافت مساله (سوال کلی)
۲/۳) دستورالعمل اجرای تکلیف
شیوه ی اجرای تکالیف باید آن چه را “که شما انتظار دارید دانش آموز انجام دهد.”راانتقال دهند .
شیوه اجرای تکلیف لازم است برای دانش آموز روشن و قابل فهم باشد .
۴- راهنمای توصیف عملکرد
در این مرحله استفاده از شواهد یادگیری فرم های اندازه گیری توصیفی عملکرد، تهیه کرد.
بنابراین لازم است ابتدا شواهد دیگری به منظور اطمینان به اعتبار اندازه گیری بازنگری شود.
پس از بازنگری، معلم می تواند ملاک های سطح کیفی عملکرد را در فرم بنویسد و سطوح عملکردی را مشخص کند.
مزایای اجرای آزمون عملکردی:
الف)برای معلم :
– اموزش وسنجش یاد گیری را به صورت همزمان و یکپارچه در کلاس به کار می برد.
– یک تصویرجامع ازفرایند ها و پیامد های یادگیری هر دانش آموز فراهم می کند.
– اطلاعات مفید و جامع برای طراحی های آموزشی فراهم می آورد.
ب)برای دانش آموز
– زمینه های مشارکت فعال در یادگیری و سنجش فراهم می شود.
– با سنجش فرایندها و پیامد ها، یادگیری خود راعمیق ترمی کند.
– به تمرین وتعمیم مهارت ها درحوزه های زندگی می پردازد.
ج)برای والدین
– با مشاهده ی شاخص های یادگیری مندرج در فرم های توصیف عملکرد وخودسنجی، اطلاعات مفیدی درباره ی عملکرد فرزندانشان بدست می آورند .
– پیشرفت های دانش آموزرابه صورت عینی نشان میدهد، طوری که والدین ازپیشرفت تحصیلی فرزندشان از آغاز تاپایان، یک آگاهی جامع به دست می دهد.
آزمون عملکردی ششم به صورت کتبی در اختیار دانش آموزان چه به صورت فردی یا گروهی قرار می گیرد.