کلاس های چندپایه
کلاس های چندپایه طبق تعریف به کلاسی گفته می شود که بیش از یک پایه در آن باشد.
مدیریت کلاس های چندپایه برای اکثر معلمان این کلاس ها از جمله معضلاتی است که آنها همیشه گلایه دارند.
خصوصا شلوغی کلاس های چندپایه و مزاحمت پایه های پایین تر برای دانش آموزان پایه های بالاتر از جمله مشکلات
کلاس های چندپایه است. از دیگر معضلات کلاس های چندپایه می توان به کمبود وقت اشاره کرد که آن هم به این خاطر است که
محتوایی که در کلاسهای تک پایه آموزش داده می شود دقیقا شبیه کلاس های چندپایه است.
در صورتی که می بایست محتوای کتابهای در کلاس های چندپایه با حجم کمتری همراه باشد تا معلم بتواند
به راحتی به تدریس بپردازد. اما به هر حال این مشکلی بزرگ است که وجود دارد و در کشور ما محتوا محور است.
اما دانش آموز با توجه به شرایط اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و … در محور قرار ندارد. شرایط او را
در نظر نمیگیرند.
اما حال باید چکار کرد؟ تا بتوان مشکل را مرتفع کرد؟ آیا می توان روشی به کار برد که
این مشکلات به حداقل برسد و معلم در کلاس درس بهترین کیفیت را ارائه دهد؟ جواب مثبت است.
چاره کار در استفاده از روش تلفیقی است. روش تلفیقی به کمک معلمان چندپایه آمده است
تا آنها بتوانند با کمبود وقت و شلوغی کلاس مبارزه کنند. روشهایی که از قدیم در چندپایه مرسوم بوده است
بیشتر روش محوری است که مشکلاتی که در بالا گفته شد را با خود به همراه دارد.
اما در روش تدریس تلفیقی این مشکل مرتفع شده است در این روش معلم در یک ساعت آموزشی
همزمان دو یا چندپایه را آموزش می دهد بدون اینکه مزاحمتی برای سایر پایه ها به وجود آید.
در فایل زیر یک نمونه طرح درس تلفیقی به شیوه موازی قرار دادیم که مخصوص درس فارسی است
و برای پایه های چهارم و پنجم استفاده می شود. به صورت موازی و تدریس همزمان تلفیقی
برای دریافت نمونه های بیشتر به آدرس زیر هم می توانید مراجعه کنید.